'Journey' to the South

|


1.


2.


3.


4.

Assalamaualaikum kepada semua pembaca budiman yang dikasihi sekalian,

ingin ku'update' serba sedikit blogku ini, aku kali ini ingin mengubah sedikit gaya penulisanku, kuingin tulis kisah diriku bukan untuk beromongan kosong, tapi ingin dikongsi dan dimuhasabahi akan stiap apa yg berlaku.

Baru-baru ini, aku dan beberapa saudara "tukang jahit" ku telah ber'journey'(jaulah) ke selatan smnnjung mlysia atas beberapa tujuan tertentu yang penting. (Aku tidak akan menceritakan apa yang kulakukan, tetapi merujuk kepada gambar2 di atas, akan ku kupas sedikit tentang yang berlaku di 'jaulah' kami ini dan gambar2 itu).

Merujuk kepada gambar no 2., kereta honda civic. Kami telah berjaulah dengan kereta itu. Sepanjang perjalanan, macam2 event atau situasi yang menyayat hati, mengimbau diriku yang dulu. Ada rakanku yg di seat belakang, tidur kepala mereka beralaskan kepala yg lain sesama sendiri(boleh bayangkn?). Aku yg ketika itu mnjd co-pilot, mnjd teman setia pilot, berbual untuk meningkatkan "fillah" kami (bg sape2 yg xphm ley tny "fillah" tu apa). Yang aku nak kaitkan di sini ialah, tentang firman Allah dalam surah 49:10,


Maksudnya : " Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara; maka perelokkan antara dua saudara kamu, dan takutilah Allah supaya kamu dikasihani."

Betapa "fillah" ku rasa sepanjang 'journey' kami.

Merujuk kepada gambar no 4. pula, satu cerita yang kelakar dan menakutkan. Hari ke-2 kami, dihiasi dengan sarapan sate+nasi lemak+mee rebus. Aku meng'order' nasi lemak kerna ia kelhtn bgitu menarik sekali (nafsuku sedikit menguasai diri tika ini). Sesekali kucuba telan nasi lemak itu, tanpa disedari terdapat ikan bilis yang tersangkut di bronchusku. tika itu aku terasa seperti ingin mati, mati tercekik?rasa takut+kelakar hinggap di benak pemikiranku. takut kerana ku rasa diri ini belum cukup bekalan ke dunia sana, kelakar kerana tercekik ikan bilis. Tapi, tika itu juga, satu firman Allah hinggap di satu celah pemikiranku iaitu dalam surah [3:185], boleh rujuk pada entryku sebelum ini untuk maksud ayat. Betapa ku fikir, mati itu boleh berlaku di mana2, bila2 tanpa disedari. Alhamdulillah, Allah yang Maha luas rahmat-Nya memberikan ku peluang untuk meneruskan penyambungan rantai dakwah di dunia ini.

Merujuk kepada gambar no 2., prism: warna putih terpecahnya beberapa warna. Aku ibaratkan putih itu islam yang melambangkan fitrah manusia. warna2 lain itu melambangkan bermacam2 jemaah yang mengaku islam di dunia ini. Pada hari ke-2 'journey' kami, kami singgah di rumah seorang pakcik lama yang berpengalaman yang mana pakcik itu adalah bapa kepada seorang saudara "tukang jahit" ku. Dia menceritakan tentang fenomena2 yang berlaku di dunia terutamanya di timur tengah. Umat islam di sana berlaga2 atas nama jemaah?atau apa?apa yang dicari sebenarnya. Aku sering dan selalu memikirkan, bagaimana islam ingin naik kalau umatnya sendiri tidak bersatu?Ayuh bersatulah saudara2 seislam seaqidah denganku!kita jadikan warna2 berlainan itu kepada satu warna iaitu putih!

Merujuk kepada gambar no 1, yang terakhir. Melambangkan tersusunnya baris dan lajur dalam satu skuad kawad, dikaitkan dengan kita yang beroganisasi, perlulah tersusun dan mengukuhkan. Seperti yang difirmankan Allah dalam surah [61:4] ,



Maksudnya : " Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan-barisan, seakan-akan mereka sebuah bangunan yang padu "

Saidina Ali pernah menyebut " kebaikan yang tidak terancang akan mudah dikalahkan oleh kejahatan yang terancang rapi". Jadi dalam apa jua yang kita lakukan, mesti lah dirancang dan yang paling penting, apa yang dirancangkan itu diamalkan!.

wallahu'alam




0 comment:

Live:Masjidil haram

 

©2009 - مَنْ أنَا - | Edited by -man ana-